Wanneer gebruik je Categorieën en Tags in blogberichten?

Als je een blog opzet in WordPress, heb je de keuze om je blogberichten in te delen volgens categorieën en tags.

Wanneer gebruik je categorieën en wanneer tags? Hoe voeg je ze toe? Zijn er limieten?

Een juist gebruik van categorieën en tags komt ook je SEO ten goede, dus zeker de moeite om hier even bij stil te staan!

Wat is het verschil tussen Categorieën en Tags?

Categorieën zijn bedoeld voor een brede groepering van je berichten. Denk hierbij aan algemene onderwerpen of de inhoudsopgave van je WordPress site. Categorieën zijn hiërarchisch, wat betekent dat je subcategorieën kunt aanmaken. Bv : de categorie van dit blog bericht = ‘Wordpress tips’

Aan een WordPress bericht wordt er altijd een categorie toegewezen. Als je zelf geen categorie toewijst, wordt de standaard categorie gebruikt.

Als je je bericht niet onder een categorie plaatst, zal WordPress het automatisch toewijzen aan de standaard categorie. Dit wordt “Uncategorized” genoemd, maar het is vaak nuttig om de “uncategorized” categorie te hernoemen naar iets als “Other” of “Miscellaneous”.

Hernoemen van een categorie kan je doen onder : Instellingen => Schrijven

Denk eraan : je moet eerst categorieën hebben aangemaakt voor je je standaard categorie kan wijzigen 😉

Tags zijn bedoeld om specifieke details van je berichten te beschrijven. Zie deze als de indexwoorden van je site. Ze laten je toe om je inhoud in micro-categorieën in te delen. Tags zijn niet hiërarchisch.

In tegenstelling tot categorieën, moet je geen tags toewijzen aan je bericht. Tags helpen je gebruiker om relevante informatie te vinden op je blog. Daarom is het aangeraden om toch tags aan je berichten toe te voegen.
Bv : de tags voor dit blog bericht zijn ‘wordpress voor beginners’, ‘wordpress berichten’, ‘categorieën’,’tags’.

Hoe maak je categorieën in WordPress?

Een nieuwe categorie kan je op 2 manieren toevoegen.

  1. Vanuit je dashbord onder de berichten kun je kiezen voor ‘Categorieën’
    Vul de naam en slug aan. De slug komt achteraan je url te staan en bestaat uit alleen kleine letters, cijfers en koppeltekens. Vb : https://mijnwebsite.be/category/mijn-nieuwe-categorie.

Indien je een subcategorie wenst te maken, kies je een hoofdcategorie waar onder deze subcategorie valt.

2.Vanuit je blogbericht

In je blog editor zelf kan je in de rechter menu je categorie kiezen of één toevoegen als je een nieuwe categorie voor dat bericht wil maken.

Een categorie aanpassen

Als je een categorie wil aanpassen of verwijderen, kan je dit doen via het dashbord Berichten => instellingen.

Als je een hoofdcategorie wil verwijderen, moet je eerst de subcategorieën verwijderen of uit het hoofdmenu halen.

Als je een categorie verwijderd, blijven de blogposts van die categorie bestaan. Als er voor een blogpost geen categorie is gekozen, wordt deze automatisch onder de standaard categorie geplaatst die in de instellingen => schrijven is opgegeven.

Hoe maak je tags in WordPress?

Tags aanmaken is heel erg gelijken op categorieën, gezien ze geen hiërarchische onderverdeling kennen, moet je hier alleen de naam en slug aanvullen.

  1. Vanuit je dashbord :

2. Vanuit je blogbericht.

In je blog editor zelf kan je in de rechter menu je tag kiezen of één toevoegen als je een nieuwe tag voor dat bericht wil maken.

FAQ

Er is geen specifiek aantal categorieën dat je moet hebben. In de meeste gevallen zal je ergens tussen de 5 en 10 hebben om je berichten goed te kunnen categoriseren en op je site gemakkelijk te kunnen navigeren.

Categorieën zijn bedoeld om een grote groep van berichten te omvatten. Je kunt subcategorieën en tags gebruiken om de berichten in kleinere groepen op te splitsen.

Als je net begint met een blog, moet je je niet te veel zorgen over een perfecte lijst met categorieën. Kies gewoon 3 – 5 brede categorieën en voeg er na verloop van tijd meer toe.

Nee, dit moet helemaal niet. Categorieën en subcategorieën worden gebruikt om makkelijk door je blogs te navigeren. Afhankelijk van het aantal blogs kunnen subcategorieën handig zijn, maar je wil ook niet dat je lezer te veel clicks moet doen om bij je bericht te geraken.

Ja, dit kan maar is geen ‘best practices’. Bedenk dat je categorieën gebruikt worden om door je blog aanbod te navigeren. Als gebruiker wil je niet steeds hetzelfde artikel tegen komen als je een andere categorie kiest. Overweeg met subcategorieën of tags te werken.

Ja, WordPress zelf heeft geen limiet op het aantal tags dat je op elke post kunt hebben. Je kunt mogelijk 1.000 of meer tags aan een bericht toewijzen. Dit is echter niet aan te raden.

Het doel van tags is om verwante berichten aan elkaar te koppelen. Zie ze als een index sectie in een boek. Elke tag is als een sleutelwoord in de index. Daarom is het aangeraden een maximum van 10 tags per bericht  te gebruiken.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Wil je Pro Tips meteen in je email ontvangen? Schrijf je hier in.

Bedankt om je in te schrijven.
Check je (spam) email om je inschrijving te bevestigen.

Blijf op de hoogte met onze Pro-tips